۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۰۲

نمایشگاه کالاهای دانش بنیان ایرانی در اربیل افتتاح شد/ افزایش صادرات فناوری به کردستان عراق

نمایشگاه کالاهای دانش بنیان ایرانی در اربیل افتتاح شد/ افزایش صادرات فناوری به کردستان عراق

نخستین نمایشگاه صادرات کالاها و خدمات فناوری نوین و دانش بنیان صبح امروز با حضور مقامات ایرانی و اقلیم کردستان عراق در اربیل آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور وزیر صنعت اقلیم کردستان عراق، استاندار اربیل عراق و استاندار آذربایجان شرقی ایران برگزار شد، گفت: 80 شرکت ایرانی برای به نمایش گذاشتن توانمندی های خود در زمینه فناوری های نوین و دانش بنیان در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر و به ویژه در دولت جدید، ایران توجه ویژه ای به مسایل علمی و فناوری داشته است، گفت: شرکت های دانش بنیان ایرانی ظرفیت تولید و صادرات کالا و خدمات فناوری نوین و دانش بنیان را دارند که قابلیتشان برای رقابت با کشورهای دیگر در سطح بالایی قرار دارد.

دلیری ادامه داد: از آنجایی که در منطقه اقلیم کردستان نیاز به فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات به چشم می خورد؛ امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه، صادرات کالاهای فناوری نوین و دانش بنیان از ایران به این منطقه افزایش یابد.

سیدعظیم حسینی سرکنسول ایران در اربیل نیز با ابراز امیدواری از اینکه این نمایشگاه به بهبود روابط دو کشور منجر شود، عنوان کرد: اکنون بیش از پنج سال است که روابط دوجانبه بین ایران و اقلیم کردستان روند روبه رشدی داشته است و برگزاری چنین نمایشگاهی قدمی بزرگ در راستای پیشبرد هرچه بیشتر این روابط دوجانبه خواهد بود.

همچنین قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی به بهبود روابط سیاسی بین اقلیم کردستان اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع و مشکلات موجود، شاهد گسترش روابط اقتصادی باشیم.

افزایش ارتباط با اقلیم کردستان

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دیدار با استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق نیز گفت: با توجه به اینکه حمایت از تولید داخل و ارتقای فناوری از جمله رویکردهای دولت جدید جمهوری اسلامی ایران است؛ به همین منظور در تلاش هستیم ضمن حمایت از شرکت های دانش بنیان، صادرات کالا و خدمات آنان به کشورهای همسایه را گسترش دهیم.

وی افزود: با توجه به اینکه اربیل عراق بازار خوبی را برای شرکت های ایرانی ایجاد کرده است؛ به همین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد است تا با شناسایی نیازهای این منطقه روابط دو جانبه ای را برای گسترش فعالیت شرکت های دانش بنیان برقرار سازد.

دلیری با اشاره به اینکه شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بیش از سایر حوزه ها در اولین نمایشگاه صادرات کالا و خدمات فناوری نوین و دانش بنیان حضور دارند، عنوان کرد: حضور این شرکت ها در کشور عراق و به ویژه اقلیم کردستان می تواند تحول بزرگی را در صادرات این نوع کالاها ایجاد کند.

استاندار اربیل عراق نیز گفت: اقلیم کردستان عراق مشتاق حضور شرکت های دانش بنیان برای ارایه کالاها و خدمات مبتنی بر علوم و فنون جدید در این منطقه است و در این راستا آمادگی خود را برای هرگونه همکاری به منظور توسعه این روابط اعلام می کند.

نخستین نمایشگاه اختصاصی کالاها و خدمات دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران، 18 تا 21 خرداد ماه به مدت چهار روز و با حضور 80 شرکت دانش بنیان ایرانی ارایه کننده کالا و خدمات دانش بنیان، در اربیل عراق برگزار می شود.

کد خبر 2307642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha